پرسش هایی از محضر معظم له از سوی معاونت مطالبات مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران
وبگو | آموزش منوی کشویی با ul li و css
روحـانـیـت به عنـوان مسئـول ذی ربـط امـور دینـی نقـش اول را در آگـاهی و مطالبـه نسبـت به مسئـولان و رسانـه ها دارد. آیت الله وفسـی .......... اعـتمـاد بـه نـفس، دروغـی است بـزرگ که از مسـیـحیـّت غـربی وارد دنیـای اسلام شده است . آیت الله حـامد وفسـی ........... موج سـیـاه فـتـنـه جـدیـد، فـرهـنـگــی اســت و راه نـجــات از آن احـیـاء امــر بــه مــعــروف و نــهـی از مــنـکــر است. حضـرت اسـتـاد آیـت الله وفـســی ........... در مـورد کـارنـامـه ی فـرهـنگـی انـقلاب، سکـوت بـهتـرین نظـری است کـه می تـوان ابـراز کرد. استـاد اخـلاق تهران حامد وفسـی .......... انـقـلاب ایـران بـه یـک مـعـجـزه الهـی شبیـه تـر بـود تـا یـک حـرکـت سیـاسـی مـاننـد سـایـر انـقـلاب هـای جـهان و رهـبری آن هم بـه پـیـامبـران الهـی شبـیـه تـر بـود تـا رهبـران انقـلابی در دیگـر سرزمیـن هـا... حکیـم متـألـه استـاد حـامـد وفسـی

بسم الله الرحمن الرحیم

محضرآیه الله وفسی (دامت توفیقاته)

سلام علیکم

لطف کنید و پاسخ هایی شفاف ومستدل برای پرسش های زیرتهیه فرمایید

1. اگرفردی عادی (که سِمَتی در نظام نداشته باشد) از طریق تجارتِ حلال وپس از پرداخت وجوهات شرعی (خمس وزکات و...) ثروت زیادی کسب کرده باشد آیا از نظر شرعی اشکال دارد که با آن ثروت کاخ بسازد وگرانترین ماشینهای جهان را خریداری کند؟

2. اگر یکی از مسئولین جمهوری اسلامی از طریق تجارت ِحلال و پس از پرداخت وجوهات شرعی (خمس وزکات و...) ثروت زیادی کسب کرده باشد آیا از نظر شرعی وفقهی اشکال دارد که با آن ثروت کاخ بسازد وگرانترین ماشینهای جهان را خریداری کند؟

3. گاهی اطلاعاتی اقتصادی به برخی مسئولین جمهوری اسلامی زودتراز عموم مردم می رسد (مثلا قیمت شکر یا سیمان  تا یک ماه دیگردوبرابر می شود) اگراقوام یا فرزندان مسئولین با استفاده از این اطلاعات به تجارت بپردازند وبه ثروت زیادی دست پیدا کنند ، آیا اینگونه تجارت از نظر شرعی حلال وجایزاست؟

4. آیا طبق روایات ،حقوق مدیران نیز باید مثل قاضیان چندین برابر حقوق کارگران وکارمندان باشد؟ حقوق یک مدیر دولتی تا چند برابر حقوق کارمندان تصویب شود ، تبدیل به یک « منکر» می شود و نیاز به نهی ازمنکر دارد؟ آیا هرمیزان که مجلس برای افزایش حقوق مدیران ، قانون وضع کند ،« معروف» است وما دیگر نباید آن را نهی ازمنکر کنیم؟

5. ازبودجه بیت المال که دراختیار ارگانها ونهادها می باشد برای بازیکنان باشگاههای فوتبالِ همان ارگان ، حقوقهای میلیاردی تصویب وپرداخت می شود ، با توجه به شرایط تحریم وتنگی معیشت بسیاری از خانواده ها درایران آیا اینگونه برداشت ازبیت المال « منکر » است ونیاز به نهی ازمنکر دارد؟

6. اخباری ازسنگسارِزناکار یا آتش زدنِ لواط کار یا قطع دست دزد (طبق تمام شرایط شرعی اجرای حدود) از قوه قضائیه به جامعه منتقل نمی شود ، اولا اگر مطمئن شویم که این حدود اجرا نمی شود آیا نهی ازمنکر قوه قضائیه به این دلیل واجب می شود؟ با چه شیوه ای باید این نهی ازمنکر را انجام دهیم؟ ثانیا اگر این اجرای حدود مخفیانه انجام بشود آیا کتمان کردن اخبار اجرای این حدود (باتوجه به عدم اثرگذاری برجامعه وگستاخ ترشدن اهل معصیت) « منکر» نیست؟

7. گاهی  خبرمحرمانه ای ازفسادهای اخلاقی (مشروب و...)  درباره یک مسئول دون پایه به نهادهای مرتبط (مثل ستاد امربه معروف) ارسال می شود با توجه به اینکه چنین فسادهایی ازدرون خانه وحریم خصوصی آن مسئول مخابره می شود آیا تجسس دراین زمینه به نیت برکنار کردن آن مسئول وحفظ سلامت نظام جمهوری اسلامی (باتوجه به اهمیت حریم خصوصی) « منکر » محسوب می شود؟ یا عدم پیگیری وبی اعتنایی به اینگونه اخبار «منکر» محسوب می شود؟

8. تعدادی از مجریان مشهورصداوسیما علنا دربرنامه ها بصورت نامحرمان زل می زنند وبا آنها شوخی می کنند و باهم می خندند ویا موسیقی هایی که عرفِ متدینین آنهارا مطرب وحرام می دانند را ترویج وتبلیغ می کنند ، مردم چگونه می توانند آنها را نهی ازمنکرکنند؟ اگر بعد ازنهی ازمنکر همچنان به رفتارهای خود ادامه دهند (باتوجه به تأثیرسوئی که بر حیا وغیرت چندمیلیون مسلمانِ ایرانی می گذارند) نهایتِ اقدامی که میتوان دربرابرآنها انجام داد از نظر شرعی چیست؟

9. بنده  یک مسلمان ثروتمند وساکن ایران هستم ،(طبق آمارسازمانهای بین المللی ) میدانم که روزانه حداقل یکصدکودک درآفریقا بخاطر گرسنگی شدید می میرند اینکه بنده از زندگی اشرافی وخرید خانه وماشین گرانقیمت دست بردارم تا تعداد محدودی ازآنها را ازمرگ نجات بدهم آیا از نظر شرعی وفقهی برای بنده مستحب است یا واجب؟

10. وزارت ورزش برای پوشاندن زنانِ ورزشکارایران از یک بلوزوشلوارویک مقنعه چسبان استفاده میکند ودروسط هیجانات ورزشهایی مثل کبدی(زوو) یا فوتبال یا والیبال حتی بین پاهای(شلواردار) این زنان نیز جلوی چشم ودوربین قرار می گیرد آیا منظور ازحجاب ناموس مسلمین درقرآن وروایات اهل بیت(علیهم السلام) چنین پوشش هایی بوده است؟ اگر چنین پوشش هایی «منکر» است چگونه وبا چه قدرتی وتا چه نهایتی می توان وزارت ورزش را نهی از منکر کرد؟

11. اکثریت زنان ودخترانی که درسیما یا سینما«بازیـگر» می شوند دین ضعیفی دارند وازحجاب کامل وحیای اصیل فاصله گرفته اند ودرفضای مجازی تصاویر وخیم بدحجابی یا بی حجابی خود را به نمایش عموم می گذارند

اولا نهایت عکس العملی که وزارت ارشاد بااین مروجان پوششهای غیر شرعی می تواند داشته باشد چیست؟ ثانیاً درصورت کوتاهی وزارت ارشاد ، عموم ملت مسلمان چگونه می توانند وزارت ارشاد یا این زنهای مُبلّغِ معصیت را نهی از منکر کنند؟

12. گاهی (به ندرت) مسئولین متدیّن جمهوری اسلامی تحت فشارهای چندلایه ی مشرکین خارجی (مانند سازمان حقوق بشر)، مجبورمی شوند قانونی را وضع کنند که برخلاف فقه اصیل جعفری می باشد

آیا پس ازتصویب نهایی به عنوان « قانون » ملت باید چنین قانونی را بطور مدام« معروف» بدانند  ؟ یا با نهی ازمنکرهای مکرر خود به مسئولین متدین قوت قلب دهند تا آن قانون را به سمت فقه اصیل تغییر دهند؟

دانلود فایل: پاسخ ها




موضوعات مرتبط: دیـگـر تـحـریـراتاخبار
برچسب‌ها: اشرافی گری تبذیر اسراف حجاب هزینه فوتبالآیت الله وفسی

تاريخ : چهار شنبه 8 خرداد 1396 | 16:40 | نویسنده : سردبــیر |

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------